Мій майстер-клас

Використання інтерактивних технологій для розвитку пізнавальних здібностей під час вивчення курсу «Елементи геометрії»

Мета мастер-класу:

- створення умов для професійного зростання вчителя;
- мотивація слухачів на вивчення технологій інтерактивного навчання;- засвоєння прийомів та методів окремих технологій.

Етапи майстер-класу:

І.Організаційний етап.ІІ. Презентація досвіду роботи.ІІІ. Рефлексія .
Розкажи – і я забуду,
покажи – і я запам’ятаю ,
дай спробувати – і я зрозумію.
I. Організаційний етап.
1. Привітання.
- Добрий день. Я вчитель початкових класів Вітько Ірина Миколаївна. Тема нашого майстер-класу «Використання інтерактивних технологій для розвитку пізнавальних здібностей під час вивчення курсу «Елементи геометрії».
- Пропоную вам вибрати картку, колір якої вам найбільше подобається. Психологи говорять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий –пізнання  істини; синій - душевний підйом, зелений – відродження, сподівання. З таким настроєм ви сьогодні прийшли у гості до нас.
    Також вибраний  колір допоможе нам  об'єднатися у групи для подальшої роботи,
II. Презентація досвіду роботи
1. Введення в проблему.
- Мета сучасної початкової школи – не просто давати знання, а формувати особистість, яка вміє і хоче вчитися, займає позицію активного суб’єкта діяльності. Учитель має виступати в ролі помічника, організатора педагогічної взаємодії з учнем, спрямованої на розвиток активності, самостійності, пізнавальних, творчих здібностей, формування пізнавального інтересу, який характеризується ініціативністю пошуків, самостійністю учнів у здобутті знань. В умовах сьогодення постають питання «Як зробити,щоб дитина хотіла вчитися?», «Як зробити, щоб дитина могла вчитися?».
            Для реалізації цієї мети я використовую інтерактивні методи навчання.
          «Інтерактив» (з    англійської), «інтер»- взаємний, «акт» - діяти. Сама назва процесу вказує на спільну діяльність. Протягом життя кожна людина безпосередньо взаємодіє і спілкується з іншими людьми, реалізовуючи  свою суспільну сутність. Таке спілкування відбувається в певних групах.   Група - це об'єднання людей, створене на основі певної спільної для них ознаки, що виявляється в їх сумісній діяльності, зокрема в спілкуванні. Ще академік Л.Виготський писав: «Що дитина сьогодні може зробити в групі, те завтра зробить сама».У початкових класах найзручнішим є використання такої взаємної діяльності під час роботи в групах(в парах, четвірках, рядах, командах).
             Під час такого уроку відсоток засвоєння інформації дуже високий. Кожна дитина має бути почутою, що є важливим і для дітей, і для батьків, і вчителя. Такі види роботи дають можливість для самореалізації. На таких уроках треба забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти на уроці, чого від них чекає вчитель. Доцільно поставити питання «Після цього уроку я зможу...». Інтерактивна вправа є центральною частиною уроку. Її метою може бути засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку.
            2. Практична робота.
        -  Я хочу продемонструвати деякі прийоми на окремих етапах уроку.
          Одним з головних  етапів  будь-якого  уроку  є  мотивація. Мета цього  етапу: сфокусувати увагу  учнів на проблемі й  викликати   інтерес до обговорюваної  теми. На цьому  етапі можуть  бути  використані  такі  інтерактивні  технології :
- «Мозковий  штурм»;
-  «Криголам»;
- «Асоціативний  кущ».
          Вправу «Мозковий штурм» використовую з метою повторення вивченого матеріалу про прямокутник  і підведення дітей до проблеми.
- Прямокутник – це різновид ___ (чотирикутника).
- Ця фігура має ___  (4) вершини, ___ ( 4) сторони, ___ (4) кута.
- Протилежні сторони прямокутника – це ___ ( паралельні) відрізки.
- Сусідні сторони прямокутника – це ___ (перпендикулярні) відрізки.
- Усі кути прямокутника є ___ (прямими).
         Також можна використати гру «Так чи ні»:
1) Геометрична фігура, що складається з чотирьох відрізків – це чотирикутник. (Ні, це може бути і ламана лінія.)
2) Чотирикутник, у якого всі кути прямі – це прямокутник. (Так.)
3) У прямокутника протилежні сторони перпендикулярні. (Ні, вони паралельні.)
4) У прямокутника сусідні сторони перпендикулярні. (Так.)
5) Діагоналі прямокутника з’єднують протилежні вершини. (Так.)
6) Діагоналі прямокутника різні за довжиною. (Ні, вони рівні.)
7) Точка перетину діагоналей прямокутника ділить їх навпіл. (Так.)

Наступним   етапом   є оголошення теми та мети. Для того, щоб  сформулювати  мету  нашого  уроку, використаємо інтерактивну технологію «Незакінчене речення».
   - Цей  майстер-клас  навчить  мене… .
- Ми  поставили   сьогодні  за мету ознайомитися  з «Використанням інтерактивних технологій для розвитку пізнавальних здібностей під час вивчення курсу «Елементи геометрії»
Нагадую, що  наприкінці  уроку  ми перевіримо,чи досягли ми  цієї  мети, чи справдяться наші очікування.
Наступний етап    уроку - надання необхідної інформації  .Мета етапу: надати достатньо інформації, щоб на  її основі виконати практичне завдання. Для  цього  я  використовую такі  види  роботи:
- ажурна пилка;
- аналіз ситуацій;
- дерево рішень;
-вирішення проблем;
-знайди помилку.
-обговорення проблеми в загальному колі;
-мікрофон;
-незакінчене речення;
-диктант для “шпигуна”;
-навчаючи – учусь.
            Попрацюємо з технологією кооперативно-групового навчання «Міні ажурна пилка»
- І етап. Об’єднання в групи по 4 учні (2 парти, що стоять одна за одною).
ІІІ учень
ІV учень
І учень
ІІ учень

Оголошення завдання.
Розглянути, проаналізувати інформацію, подану на картках, підготуватись донести інформацію сусідові.
 ІІ етап. Ознайомлення з інформацією. (2 хв.)
Методична вказівка.
Бажано, щоб учні, ознайомившись зі своєю інформацією, склали картку по лінії згину. Передаючи власну інформацію сусідові, учень повинен намагатись не зазирати у надруковане. Обмінявшись інформацією, учні обмінюються і картками.
ІІІ етап. Обмін власною інформацією: І – ІІ учні, ІІІ – ІV учні. (2 хв.)
 ІV етап. Обмін отриманою інформацією: І – ІІІ учні, ІІ – ІV учні. (2 хв.)
  V етап. Обмін отриманою інформацією: І – ІІ учні, ІІІ – ІV учні. (2 хв.)
Для перевірки усвідомлення матеріалу використовую вправу «Мікрофон». 
- Що ви дізналися від товаришів про трапецію?
ІІІ. Рефлексія.
-         Давайте зараз дамо оцінку нашому настрою та  емоційному стану після виконання завдань. Позначте прямокутник того кольору, який відповідає твердженню під ним:





             Зелений – Я вже про це знав, але було цікаво.
Синій - Я дізналася багато багато нового і цікавого.
Фіолетовий - Буду застосовувати в своїй роботі.
Червоний   - Мені  було дуже цікаво, я дізнався багато нового для  
себе.
Рефлексія змісту навчального матеріалу.
- Кожен палець – це позиція , з якої потрібно висловити власну думку.    
Великий  – для мене  було важливим та цікавим …
             Вказівний – з цього питання я отримав конкретні рекомендації.
             Середній – мені було важко... .
Безіменний  – моя оцінка психологічної атмосфери.
Мізинець – для мене було недостатньо .
ІV.Прощання.